Rodná cesta: O pár dní sa začína na Slovensku vedomecké vzdelávanie. Ako sa to líši od víkendoviek, ktoré boli občasne v priebehu vyše dvoch desaťročí?
Žiarislav: Tentoraz to bude iné v tom, že vzdelávanie prebieha nadväzne. Spočiatku, raz za jeden – dva mesiace, pretože napríklad na marec je na Slovensku nastavené Zhromaždenie Gazdovskej obrody. Na Morave sme už začali a v Čechách začneme prvú časť vo februári, takže Slovensko a česko-moravský priestor budú mať súbežné vzdelávania s podobnou náplňou. Rozdielny bude hlavne obsah výročných sviatkov – na Morave to bolo o slnovratových obradoch, vrátane piesní, na Slovensku to bude o (Perúnových) Hromniciach (vrátane piesne a mužských prechodových obradoch) a v Čechách to bude už po Hromniciach – o predjarných Fašiangoch.
RC: Inak postup bude podobný?
ŽS: Dá sa povedať že postup bude podobný, i keď zatiaľ sa človeku nepodarilo spraviť dva razy takú istú prednášku. Vždy je to v niečom iné, čo sa práve živo vyjavuje. Ale istia to písomné prípravy – z nových vecí spomeňme skriptá z oblasti 4 živlov, časť statí Duch a duša a časť postupu Cesty koncovky. Tieto skriptá budú jednotné pre všetky priestorové okruhy.
RC: Bude to pre začiatočníkov, alebo pre pokročilých? Bude to skôr „hobby“, alebo „profi“?
ŽS: Morava potvrdila predpoklady – že budú tam ľudia, ktorí chcú nejaké zušľachtenie, sabapoznanie, hodnoty pre seba, ďalší budú viac zameraní na vzťahy a len niektorí, môžeme predpokladať že najvytrvalejší, budú zameraní na celostné ciele, teda na pôsobenie v širšej spoločnosti, či už na vedomectvo rôznych oblastí, alebo aj na obradníctvo. Takto to človek vidí – všetky tie úrovne sú dôležité, takto je to prirodzené.
V čom spočíva nadväznosť?
Základom duchovnej vedy je chápanie základných pojmov a javov v našom pôvodnom význame koreňosloví. Napríklad ezotericko-duchovné prúdy sa vyznačujú v dobe Njú ejdž mimoriadnou pojmovou mätežou. Výrazy, ako označenia javov, sú často používané v úplne nejasnom význame, každý si pod nimi predstavuje niečo iné, sú to také výpožičky z iných jazykov, duchovných celkov a ich miešanín, často neporiadnych, bez nadväznosti na pôvodné významy a skutočnosti. Preto aj človek pripravuje zverejnenie zásadných spisov, či prepisov z roku 1999 – O duchu a duši. Všetci, ktorí ich čítali, boli udivení, že už vtedy to boli vyjasnené pojmy – na základe prieskumov slovanských jazykov a nárečí a ďalších, i živých zdrojov. Bez tohto základu nemožno porozumieť nadstavbe. Najprv písmená, potom vety, najprv vety, potom slohy, najprv číslice, potom malá a až potom veľká násobilka, trojrozmerné rovnice … No a v duchovne je tiež nejaký celok, nejaký spôsob, nejaká sústava jasných pojmov a treba začať od základov. Inak by to bola len zlátanina, ktorá by nám k životu veľmi nepomohla. Dôležitý je napriek všetkým vznešeným posolstvám všehomírnosti a duchovných pohybov prirodzený a duchaplný život jednej bytosti. Vzťahy medzi bytosťami, vzťah ku spoločnosti, iným bytostiam a k celku.
Ako dlho by mohla trvať táto akadémia?
ŽS: Dnes má človek jasné vinutie dvanástich smerov vedomectva na dobu jedného roka. Toto je už teraz zrelé a pripravené. Ale najskôr to budeme vinúť ďalej. Človek má jasné videnie o dobe vhodnej pre celkové predstavenie učenia a vyjaví to tým, ktorí prídu. Ak by sme nemuseli prenajímať ubytovacie zariadenia, ale postavili by sme dostatočne pripravené vedomecké stredisko, účastnícke poplatky by výraznejšie klesli a časť účastníkov by si mohla učenie odpracovať zušľachťovaním spoločenského priestoru.
Aké sú ciele a teda dôvody Vedomeckej cesty?
Ideme od základov, hustým spôsobom. Pre niektorých to bude jazda na dlhšiu trasu a prinesie súbežne sieť výsledkov pre účastníkov, i pre širšiu spoločnosť.
Aké sú teda tie výsledky, ktoré môžeme očakávať a aké sú teda dôvody účasti na tomto vzdelávaní?
Je to jedinečné ucelené vzdelávanie, ktoré nadväzuje na pôvodnú kultúru našich predkov širším spôsobom. A nielenže ju udržiava, ale ju pre túto dobu aj rozsiahlym spôsobom rozvíja. Pričom vedomectvo je v každom svojom prvku zdôvodniteľné – čo je zdedené (vieme doložiť) a čo je v tejto dobe vytvorené či zvestované.
- Naše vedomectvo staviame do dejinnej súťaže ako prirodzenú, pôvodnú a neinváznu duchovnú kultúru. Po tisícročí útlaku je aj načase a je potrebné na toto niečo obetovať. Pravidelné vzdelávanie ale nie je nejaká veľká obeť, pretože tí, ktorí sa ho zúčastnia, dostávajú svoju odmenu. Účastnícky poplatok je podpriemerný, ale obsah je nadpriemerný.
- Naše vedomectvo je aj v slovanskom svete jedinečné tým, že používa jadrový slovanský duchovný jazyk. Nie sú v ňom latinizmy a iné nesúrodé prvky. Je teda samovyjadriteľné, podobne, ako napríklad sú indické vedy postavené na sanskritskom a védskom koreňosloví, ako je právnická či lekárska veda postavená na koreňosloví latinskom, taoizmus či konfucionalizmus na čínskom, tak je naše vedomectvo postavené na pôvodnom slovanskom pojmosloví a je to v úplne prirodzené pre slovenský a slovanský okruh. Je to jeden z dôvodov, prečo sa môže s prínosom šíriť i za slovenskými hranicami.
- Vedomectvo je nielen národné (ako naša pôvodná kultúra), ale istým spôsobom, vo svojom duchovnom presahu a rozsahu je nadnárodné. Môže byť teda prínosom i pre Neslovanov. Prostredníctvom dychu, živlových zákonitostí a kruhodeja pôvodných prírodných sviatkov (Zimný Slnovrat, Hromnice, Svätenie jari, Turíce, Letný Slnovrat, Dožinky…) umožňuje prirodzené udomácnenie v časopriestore, čo je veľká hodnota vzhľadom na súčasnú vytrhnutosť a spoločenský kultúrno-duchovný rozvrat.
- Tento kruhodej sviatkov a prirodzená sústava hodnôt je na rozdiel od vnucovaných nesúrodých inváznych sviatkov prirodzený a prináša po dobe nielen precitnutie a prebudenie jednotlivcov, ale aj precitnutia a prebudenie spoločnosti.
- Ako prírodné a prirodzené učenie vedomectvo prepája ľudskú dušu nie s nejakou upätosťou na vymyslenú vinu a povinnosti z nej vyplývajúce, vedomectvo si nezakladá na citovom vydieraní, ale nesie duchovné oslobodenie a v úcte prepája ľudskú dušu so súladným živým svetom. S prírodnými, živými živlami (zem, voda, vzduch, oheň), s našimi rodnými divmi, so silami všehomírnymi, s ročnými a dennými obdobiami.
- Vedomectvo posilňuje osobnú i spoločenskú odolnosť. A teda nie závislosť na chemických látkach. Na našich podujatiach a vzdelávaniach sa okrem iného zlaďujeme so živlom vody, ohňa, zeme a povetria, ale aj sa s nimi spájame, očisťujeme a posilňujeme. Pokročilejším nerobí ťažkosti ponáranie sa do ľadovej vody, či kráčanie po žeravej pahrebe, príležitostne tiež pripravujeme potné chyže, liečenie nahriatymi kameňmi, prírodné spôsoby otužovania i uzdravovania.
- Vedomectvo vďaka svojmu domácemu prístupu ku svojmu časopriestoru podporuje jasné videnie a v náležitej miere, závislej od pokročilosti stavu a poznania zákonitostí, aj videnie v čase.
- Vedomectvo pomáha pochopiť aj iné celostné kultúry sveta, ktoré majú prirodzený duchovný základ. Tiež pomáha vyrovnať sa s necelostnými spoločenskými prúdmi, pretože porozumieme ich dôvodom, vonkajším i skrytým spôsobom, vďaka tomu sa môžeme voči nepriaznivým javom lepšie chrániť.
- Vedomecké vzdelávanie tým, že vie vysvetliť význam pôvodnej kultúry, prispeje k lepšiemu vzdelávaniu občanov o svojej kultúre a to na rôznych stupňoch vzdelávania, rodinou a základnými školami počnúc, pretože tam je veľká diera – a – všeobecným rozhľadom dospelých končiac.
- Vedomecké vzdelávanie v širšom zmysle by malo kladný vplyv na rovnováhu a spolužitie na Zemi, záchranu prirodzeného života, udržanie overených hodnôt, vrátane odkazu a prirodzených dedičných závitníc našich predkov, ale i potomkov a nasledovníkov. Vedomectvo umožňuje pochopenie a súčinnosť celostných zemských kultúr a spolužitie človeka s prírodou a jej silami. V miestnych, ale i v širších súvislostiach.
Snímka: Ladomíra
VEDOMECKÁ CESTA – na Slovensku i v Čechách
Rozhovor so Žiarislavom k učeniu – Vedomecká cesta
PRÍLEŽITOSŤ 22: Cesta vedomecká
Ak chcete podporiť našu redakčnú činnosť, môžete prispieť jednorázovým darom, trvalým príkazom, alebo poukázaním 2% z dane z príjmu – tuto: CHCEM PODPORIŤ