Po dvoch úspešných zbierkach na knihu Na vrchárskom chodníku (2018) a na CD Ožívajú (2020), ktoré prebehli v posledných piatich rokoch, pričom vydania týchto diel priniesli akostné hodnoty, je v polovici časového limitu zbierka na CD Zvieratá. Lenže tentoraz je stav taký, že za polovicu času sa zozbierala sotva štvrtina potrebných zdrojov.
ŽS: Áno. CD Zvieratá je natočené v plnej hudobnej a zvukárskej akosti, už nejaký čas. Do niektorých piesní sa môžu pridať detské hlasy. Vzdelávanie Vedomeckej cesty a iné okolnosti posunuli vyhlásenie zbierky na leto. Čo je čas vcelku podľa niektorých na zbierku nevhodný, pretože ide o vzdelávanie pre deti, sú prázdniny, dovolenky, začali sa naše letné tábory, keď akékoľvek uverejňovanie článkov znamenalo ukrojovanie z už i tak nedlhého spánku. Okrem toho nám klesla čítanosť v následku blokovania stránok , hlavná stránka Rodná cesta je vlastne stále pod inou adresou. Prírodný v snahe vyhnúť sa blokovaniam menia sociálne siete. To je súbor príčin, ktorých následkom je pomalý postup zbierky. Ak by to tak ostalo, tak by sa vyzbierala len časť potrebnej sumy a to znamená, že na nahrávku a na pomocnú učebnicu by zo zbierky nešiel ani cent, ale podľa pravidiel kraftfundingovej zbierky by sa poslané obeživo automaticky vrátilo naspäť k darcom, keďže zbierka by nebola naplnená.
RC: Je to správne?
ŽS: Áno, lebo pravidlá sú pravidlá, sú nastavené z určitých dôvodov a my sme na nich pristúpili.
RC: A usporiadať zbierku „na vlastnej pôde“, kde by to nebolo časovo a peňažne obmedzené?
ŽS. To sme už samozrejme v minulosti skúšali, ale na vydanie CD a spevníka by sa takto vyzbieral len veľmi malý zlomok výrobných nákladov. Stanovená suma predstavuje zhruba polovicu nákladov, a druhú podobne veľkú časť platíme my. Nahrávanie prebehlo v jednom z mála štúdií na Slovensku, ktoré je schopné skutočne akostne nahrávať takéto akustické nástroje, teda v Trnave. Čaká nás úprava, teda mastering, potom náklady vydavateľské, tlačiareň, lisovňa… To, čo sa vráti predajom, zvykne nahradiť aspoň čiastočne straty spôsobené skutočnosťou, že tú prácu bolo potrebné v nejakom čase uskutočniť.
RC: A keby sme ubrali zo zvukárskej kvality ? Napríklad – nahrávali amatérsky v chatke?
ŽS: tak by sme vydali dielo, ktoré by napríklad nebolo možné pustiť v rozhlase, aj keby to tam možné bolo.
RC: To je dôležité?
ŽS: Áno, pokiaľ to nevzdáme a nepovieme si, že sme už vopred prehrali, tak vylepšenie stavu vzdelávania, obrody, prírodnej kultúry možné je. Keby sme si povedali, že pôjdeme pod čiaru toho, čo vieme spraviť dobre, tak to by sme vopred prehrali. Teraz je možné vylepšiť vyučovanie v školách, ponúknuť ďalšie možnosti a toto je jeden z krokov, ktoré tomu môžu prispieť. Aj keď sa väčšina detí k týmto piesňam dostane hlavne doma.
RC: Ak by sa zbierka výrazne nezrýchlila, aké sú možné postupy?
ŽS: Museli by sme si priznať, že sme sa zmýlili a že o tie piesne pre deti nie je dostatočný záujem. Povedzme si rovno, že keby z tých, čo čítajú naše články, dal každý jedno euro, tak by sme boli v pohode za vodou a mohli by sme chystať dosku i vzdelávaciu knihu. Lenže tak to nie je, mnohí sú len platonickými obdivovateľmi našej obrody a málokto z nich dal takú obetinu. Ak by Startlab vracal peniaze darcom z dôvodu nedosiahnutia stanovenej sumy, tak človek by vydal to celé, ako to je, teda len nahrubo zmastrované hudobné dielo, k tomu spevník so slovami, notami a akordami, zhruba v úrovni samizdatu. Bolo by to podobné, akoby si dobrú knihu vydala v niekoľkokusovom náklade na kopírke.
RC: To by asi nestačilo.
ŽS: Niektorým by to stačilo, ale nezasiahlo by to širšie vzdelávanie. Po tom, ako civilizácia uvrhla deti aj v školskom chode do počítačov, odlúčila ich od priateľov a prirodzenosti, obmedzila im dýchanie a pohyb, po tom všetkom by už bolo načase priviesť do vzdelávania trochu čerstvého vzduchu a vrátiť deti k prírode, k prirodzenosti.
RC: Nemôže to byť aj tak, že ľudia neveria v zbierku, ktorej určité percento pripadne craft-fundingovej spoločnosti?
Poskytovanie a vytváranie internetového priestoru je vlastne práca a za túto dostane štartérska spoločnosť odmenu, pretože inak by sme to museli robiť my, niekoho za to zaplatiť a bolo by to drahšie. Takže pre nás je to výhodné, ako keď si kúpime tlačiarenskú čerň a nemusíme ju domácky vyrábať zo sépie, sadzí, alebo z uhoľného prachu. Takže v prípade štartovacieho média ide z našej strany o zaplatenie služby. V prípade zbierky vo vzťahu darcov k výrobcovi diel však ide o vzájomnú podporu: Človek podporuje vzdelávanie pre všetky deti a nadšenci a podporovatelia podporia náklady na vydanie diela. Alebo – presnejšie – časť týchto nákladov. Samozrejme, môže byť aj iný spôsob, ako takáto zbierka ale spôsob sa javí ako zatiaľ najoverenejší. Je to vlastne svojpomocné, uvedomelé podporovanie vlastnej kultúry.
RC: Ako by tomu mohli napomôcť iní?
Pomohlo by snáď mediálne šírenie správ o tejto zbierke a o jej obsahu, rozosielanie na sociálne siete, oznamy priateľom, Možno aj osloviť vrstvu tých, ktorí nemajú ťažkosti s obeživom, ale chcú podporiť niečo, čo vnímajú ako dobré. Toto je jeden z počinov, ktorý by mal podporiť prežitie našej kultúry. Duchaplné a pritom prirodzené prežitie v súlade s prírodou. Aj keď začiatok zbierky je slabší, tí, ktorí obetovali niečo pre vec, to urobili dobre. A dobre robia aj tí, ktorý niečo obetujú, lebo tie výsledky budú viditeľné a človek tak vníma, že to určite nebudeme ľutovať, že sme pre to niečo spravili. Chvála všetkým, čo nás podporili a chvála aj tým, čo našu kultúru podporia.
PODPORTE ZBIERKU NA STARTLABE NA VYDANIE CD – Žiarislav a deti: Piesne o zvieratách
Detský tábor TU
Snímka: LM