Oslava poslednej čestnej dohody s Indiánmi

Nadviazané na: Philadelphia vzáva poctu stromu mieru – úvodný článok TU 

Na západnom brehu rieky Delaware v terajšom veľkomeste Philadelphia na východnom pobreží Spojených Štátov, stál kedysi majestátny strom, pod ktorým William Penn a náčelník kmeňa Lenape Tamanend uzavreli Dohodu Priateľstva.

Hoci dnes nie je jasné, či táto dohoda bola v písomnej forme, jej existencia je nepopierateľná. Spomína ju totiž viacero historických záznamov a tento moment zvečnilo niekoľko maliarov. 

tree_hicks.jpg

 

wampum.gif

Uchoval sa tiež Wampunový pás, ktorý podľa zvyku pôvodných obyvateľov tohto územia daroval náčelník Tamanend Williamovi Pennovi. V tejto dobe má hodnotu okolo milióna dolárov.

Wampum pás, ktorý dal Tamanend Williamovi Pennovi

 

Napriek tomu, že Veľký Brest, ako hovoria stromu, pod ktorým došlo k dohode o spolužití v priateľstve a mieri pokiaľ svieti slnko a mesiac a tečú rieky, už neexistuje, vďaka niekoľkým ľuďom, ktorým sociálna nespravodlivosť, ku ktorej došlo pri osídlení Ameriky západnou kultúrou, nie je ľahostajná, sa tento strom uchoval v pamäti i materiálnej forme zaujímavým spôsobom. Veľký Brest vyvrátila od koreňa búrka pred presne dvesto rokmi. Z jeho dreva boli vyrobené pamätné predmety, ktoré boli dané do daru významným politikom, medzi inými Abrahamovi Lincolnovi. Z odrezkov boli vypestované a starostlivo opatrované nové stromy. Malé územie na brehu rieky sa podarilo prezervovat ako park. Títo ľudia oddaní myšlienke zachovania dedičstva vybudovali múzeum na sieti, www.penntreatymuseum.com.

Viacdňové oslavy pri príležitosti dvestého výročia spadnutia Veľkého Brestu začali prednáškou Gregora Schaafa, historika a autora viacero kníh o zvykoch a umení Pôvodných Američanoch (Indiánoch). Titulom jednej z jeho kníh je Wampunové pásy a stromy dohôd a tak je zjavne expertom práve na tému tejto udalosti.

strom_styria.jpg

náčelník Coker, dopl. , Dr. Schaaf, náčelník Gould

Pri otvorení boli vyzvaní prehovoriť dvaja prítomný náčelníci Kmeňov Lenape z oboch strán rieky – zo strany New Jersey náčelník Nanticoke Lenni-Lenape Mark Gould a z druhej strany rieky náčelník Delawarského kmeňa Lenape Dennis Coker. 

Zhovorčivejší náčelník z New Jersey hovoril o tom, ako boli jeho ľudia prinútení bývať v jednej štvrti, trestaní ak sa hlásili k svojmu pôvodu. Keď sa dospelí chceli rozprávali o starých časoch, posielali deti hrať sa von. Keď im došla trpezlivosť skývať svoj pôvod a dedičstvo a po tom, čo sa v roku 1972 zorganizovali, zo štátnej správy im oznámili nech zdokumentujú svoju históriu a požiadajú o štatút neziskovej spoločnosti. Lenni-Lenape v New Jersey sú tak uznaní štátom, nie však federálnou vládou. Náčelník z Delawaru priznal, že podmienky na druhej strane rieky boli trochu lepšie. Spomenul, že mali svoju školu.

video: náčelník Nanticoke Lenni-Lenape Mark Gould a náčelník Delawarského kmeňa Lenape Dennis Coker

Historik Schaaf, potomok kmeňa Cherokee, vysvetlil, že Lenni Lenape znamená prví ľudia a tieto kmene sú považované za praotcov ostatných kmeňov. Vyhlásil, že fakt, že sa tieto teraz malé kmene na tomto území zachovali, je zázrak. Ako príklad hrôz, ktoré sa tu udiali spomenul, že kolonialisti zvykli unášať indiánske deti, ktoré naučili svojmu jazyku, aby im mohli preložiť otázku kde je zlato. Podľa jeho slov Quakers – usadlíci, ktorí boli v Anglicku sami prenasledovaní a ktorí verili v rovnoprávnosť národov a rás – mali k pôvodným iný prístup. Preto bol ich vodca – guvernér William Penn, zakladateľ a patrón Philadelphie – známy tým, že mal s pôvodnými dobré vzťahy a za jeho života nebola Dohoda Priateľstva porušená.

Schaaf je skvelý rečník a tak nečudo, že práve vďaka jeho prezentácii uznal Senát, pred ktorým svedčil v roku 1987 spolu s niekoľkými náčelníkmi Indiánskych kmeňov o systéme vlády a ústave pôvodných, a to jednohlasne, že Indiáni priamo ovplyvnili ústavu Spojených Štátov. Prezradil, že sa mu vtedy triasli kolená a že si udržal vedomie vďaka svojmu názoru, že prítomní politici, sú jeho zamestnanci, ktorí su platení aj z jeho daní a že ho teda musia vypočuť. 

video: Gregory Shaaf rozpráva o legende veľkej záplavy

Poznamenal tiež, že oproti práci so školskými radami, ktoré je treba presviedčať jednu po druhej, aby uznali a začlenili do osnov ten istý fakt, bol Senát malina.

Schaaf prevravel prítomným do duše, miešajúc fakty histórie s príbehmi stvorenia sveta podľa indiánskych povestí. Shaaf vyhlásil wampunový pás, ktorý bol vystavení na prízemí budovy za sklom spolu so starými knihami, dopismi a originálnymi maľbami a kresbami, za Svätý Grál indiánskych národov. Pojednom vyberal z tašky wampunové pásy, špeciálne vyrobené na prednášky, ktoré nechal kolovať na ukážku. 

Ako poklad opatrne vybalil vzácnu obradnú krkálku, ktorú kolovať nenechal a s ktorou sa prihovoril malej dievčine v obecenstve zdôrazňujúc publiku, že deti sú naša budúcnosť a nádej a že ak naučíme rešpektu svojich následovníkov k následovníkom prítomných náčelníkov, potom že odkaz Dohody Priateľstva pretrvá.

 

Miriam Stavola

Zdroj: Ved.sk

Trvalý odkaz: https://www.zemosvet.sk/RC.mst.strom2.htm

Pridaj komentár

Vaša emailová adresa nebude uverejnená.