V roku 1997 človek vydal esejové vydanie Návratu Slovenov, ktoré bolo v podobe krátených prepisov prednášok a dodatkov z trnavského K-klubu, bratislavského DK Vajnory a nejakých čajovní. V krátkom čase to upravil a vydal i s tlačovými chybami ako brožovanú knižku. Večer po uzávierke namaľoval titulku, vodovými farbami, po tom, ako stroskotali snahy o grafiku, ktorú by pripravili výtvarníci. Tento prvý „Návrat Slovenov“ vyšiel v náklade 1 500 výtlačkov a do roka sa rozchytal. V ďalšom roku vyšlo CD Znovuzrodenie.

Ako sa človek neskôr dozvedel, kniha Návrat Slovenov spôsobila rozruch a hádky medzi odborníkmi v odboroch religionistika, história-archeológia a ďalšími prepojenými pracoviskami. Niektorí boli pobúrení, že takto nemožno vysvetľovať našu dejinnú kultúru, iní – že prečo nie. Použitie ľudových prvkov – nástrojov, hudby a dokonca i celých piesní pri obrode pôvodného – prírodného duchovna , ktoré vždy bolo súčasťou ľudovej kultúry, zas spôsobilo podobné tlaky vo folklóre, etnomuzikológii, ale i v kruhoch, ktoré jednoducho využívali ľudovú kultúru na svoje jestvovanie. Navyše – štiepenie to spôsobilo i v kruhoch novinárskych a umeleckých – keďže mnohí hľadali prístup, ako sa s tým vysporiadať. Vrátane kruhov ochranárskych.
Zo všetkých hľadísk to vyzeralo zložito. Len ten, čo to spôsobil, to videl vcelku jednoducho.

Od Vítania jari – marca roku 1995 viedol v Trnavskom K-klube pravidelné prednášky s názvom Návrat Slovienov, neskôr Návrat Slovenov. V tom roku – nie že by to skôr nebolo – ale odvtedy je to snímkami doložené – mesačné chodenie po žeravej pahrebe a prvý Letný Slnovrat. Potné chyže, očistné a koncovkové obrady, výročné sviatky… Človek prednáša a nadchýňa ľudí pre obrodu – čo mu sily stačia. Nadšenci, ktorí mali nejaký zmysel pre hudbu, sa zapájali do hry v rámci i mimo rámca skupiny Bytosti. S Bohdanom sa človek stretol v K-klube. Vtedy bol študentom gymnázia. So 4 živlami postupoval na skúškach stredo i vysokoškolských. Dobyrad (bubny) sa pridal v Bratislave na Vajnorskej. Tam i Duchoslav , jeho brat Žiaroň, Žitiaslav. Na drubľu hral Živec, ktorý kráčal cestou koncovky. Jeho rodičia človeku zazlievali, že odišiel s najlepším prospechom z vysokej školy. Človek im vysvetlil, že doporučuje všetkým, aby si dokončili školy, ale bolo to jeho rozhodnutie. Kým Živec odišiel, niektorí si školy spravili – oduševnení z človekových prednášok. Študovali etnológiu (Martina, dnes doktorka etnologie, Narcisa a mnoho ďalších), religionistiku, jazykovedu, dejiny a ďalšie odbory. Živec utiekol z vojenskej služby a chytili na púti s koncovkou na Tureckej hranici v snahe dostať sa do Tibetu. Len tesne sa dostal spod tvrdého trestu vojenského súdu. Dnes má hrnčiarsku dielňu, i keď otec chcel z neho mať špičkového ekonóma, známky na to mal.

Profesor Červenák napísal zaujímavú recenziu na prvú podobu Návratu Slovenov. Keď človek vydal knihu hlásiacu sa k odkazu predkov duchovným spôsobom, už to také vrelé nebolo. Ale – napísal – vzdal sa (Žiarislav) sociálnej kariéry, aby… Ako sa končila táto veta, to si už človek presne nespomína. Ale zachytené to má v tom zmysle, že – aby nasledoval hlas ducha.
Človek sa snažil už dlhší čas o obrodu v spoločnosti a spoločnosť to oceňovala – mal vcelku dobre platené miesta v oblasti spoločenskej práce. Po odchode do čisto duchovného úsilia ho čakali roky, či desiatky rokov strádania. To je odpoveď tým ktorí dnes hovoria, akože – vraj človek zarába na duchovne. No ak zarába, tak snáď desatinu z toho čo predtým, a to na najnutnejšie udržanie priestoru a okolia, vrátane rodiny. Za oveľa väčšiu a akostnejšiu prácu – redakčnú aj hudobnú. Dá sa celkom ľahko dokázať, že v 90. rokoch, kým sa naplno neprihlásil k obrode pôvodného prírodného duchovna, zarábal aj viac ako poslanec NR SR , kým dnes je to neustále na hrane , napriek mnohým prácam . na úrovni životného minima. Človek si ale nesťažuje, pretože si slobodne zvolil túto polohu.

Obroda v hudbe.
Novodrevná hudba sa vlnila na hladine potokov, riek a jazier. A kula sa v žeravej pahrebe, po ktorej sme kráčali bosími nohami. Pri obrade mesačného splnu – človek rozhrabal pahrebu – v roku 1995 – a povedal. Ak to, čo robíme, je skutočné, tak prejdeme po pahrebe bosí a nič sa nám nestane. Človek – aj keď sa to nikde neučil, len o tom vedel, prešiel. Janko Vejanko (Jano Vavro) prešiel po ňom. Vejanko s nami hral na bubny. Mal svoju skupinu , ktorá hrala na spôsob jednej veľmi známej anglosaskej skupiny, ale – tieto naše vnory, bubnovania a pískania, spevy, potné chyže a žeravé pahreby – ho pritiahli. Chodil tam aj Duško – jeho milej sa po jednom obrade nasmerovanom na uzdravovanie tak zlepšil zrak, že prešla z ťažkých dioptrií na ľahké polky. Bol tam Samo – zenový budhista, Ondro – folklorista a karpatský indián, Andrej – wudrkafter, obaja bratanci, hrali na bubny, bol tam Bohuš – zelený anarchista, ktorý vzišiel z prostredia všeobecnej cirkvi, bolo tam mnoho a mnoho ďalších ľudí, ktorí prišli z rôznych kultúrnych okruhov – od národniarov – tých bolo málo – až po folkloristov, anarchistov a pankáčov. Dalo by sa povedať, že folkloristov a národniarov – teda – kultúrnych konzervatívcov – bolo pomenej. Veľká väčšina záujemcov o vedomectvo pochádzala z okruhov iného – alternatívneho – často až opačníckeho zmýšľania. Len málo ľudí z národného okruhu malo schopnosť vnoriť a do podstaty národného ducha. Ich predstavy o tom, čo je národné, vychádzali síce z miestnych starších ,ale v podstate stále len módnych dobových vplyvov. Ísť až ku koreńom prírodného duchovna bolo – prekvapivo – jednoduchšie pre tých, ktorí nemali k duchovnému slovenstvu upäté predstavy.

Bola to odborná záležitosť. Našimi skúškamí boli živly. Prespať v lese. Aj v zime. Prejsť cez hory. Nájsť cieľ. Podieľať sa na obrade. Aký bakalár, keď nezvládol žeravý uhlík na pupku. Ak zasyčal, tak prepadol. Zasyčať má uhlík. Nie Sloven. Znovu. Duchovná veda. Vedomecké hovory – pravidelne. Jedna vec je – čo si myslím, druhá vec je, ako to obhájim. Človek vyzýval k vedomým postupom. Dodnes používa v odborných spisbách aj vedecké postupy, ako napríklad oponentúru.
Stať z Hudobného zápisníka.
Podporte Žiarislavovu hudobnú tvorbu – Zbierkou na CD Chvála Slnko ! Podporiť môžete TU (Startlab)
alebo
Podporte našu redakciu a vedomecké vzdelávanie venovaním 2% z daní, poslaním daru, či trvalým príkazom. TU sú podrobnosti
